Kun
tarkastellaan digitaalisen portfolion pedagogista mallia, on työskentelyprosessin
pohjana VASU. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet, kuntakohtainen varhaiskasvatussuunnitelma sekä lapsen henkilökohtainen
VASU ovat lähtökohtia, jotka määrittelevät työskentelyn raamit. Digitaalisen
kasvun kansion tulisi heijastella lapsen henkilökohtaista kasvua, kehitystä,
oppimista ja lapsen itselleen asettamia tavoitteita.
Digitaalinen
portfoliotyöskentely toteuttaa kattavasti varhaiskasvatussuunnitelman eri
osa-alueita. Siihen käytettyä aikaa ei tarvitse murehtia, vaan siihen voi
heittäytyä hyvällä omallatunnolla.
Kansiotyöskentelystä tulee negatiivinen aikasyöppö, mikäli työskentelyä
ei liitetä vasuun, ryhmävasuun, vasukeskusteluun, aamupiiriin, lapsen arkeen. Mikäli
arki on irrallista, ovat myös dokumentit irrallisia kuvia kansioissa, lastenkokoukset
irrallaan suunnittelusta ja toteutuksesta, siirtymät kiireessä läpijuostuja
tilanteita, joissa koetetaan saada pissa pönttöön ja lapaset oikein päin
käteen. Koska kiire. Koska ei ole aikaa. Minne?
Voisiko
jotain jättää pois tai jotain tehdä toisin?
Mikäli
portfoliotyöskentely ymmärretään oikein, se pakottaa pysähtymään lapsen
äärelle. Kohtaamaan lapsen. Reflektointi ei ole vain kuvien ja videoiden katsomista
lapsen kanssa vaan se vaatii aitoa, lämmintä ja kiireetöntä hetkeä pysähtyä ja
kysyä lapselta: mitä sinulle kuuluu? Mitä tunsit, mitä ajattelit, mitä teit?
Mikä
voi olla enempää vasun mukaista toimintaa?
Tyhjensin
portfoliotyöskentelyn pedagogisen mallin ja täytin sitä muun muassa
laaja-alaisen osaamisen taidoilla, jotka ovat toimintakulttuurimme
pedagogisessa ytimessä. Ne toteutuvat työskentelyn eri vaiheissa erilaisilla
painotuksilla. Lapsen osallisuus kulkee aikuisen kannattelemana
työskentelyvaiheesta toiseen, ikä- ja kehitystasosta riippuen kohti suurempaa
omatoimisuutta. Mikäli dokumentit muokkaavat arvioinnin ja kehittämisen kautta
todellisuutta, muuttuvat dokumentit pedagogiksi dokumenteiksi. Kun esittelemme
ja tuumailemme, tutkimme ja opimme yhdessä, toimimme oppivan yhteisön tavoin.
Varhaiskasvatuksen
pedagogisessa todellisuudessa osien tulisi muodostaa kokonaisuus. Dokumentteja
tulisi hyödyntää digitaalisessa portfoliossa, lapsen vasussa sekä toiminnan
arvioinnissa. Lasten lempipelejä ja leikkejä lasten kanssa yhdessä suunnitellen
perheillassa. Arjen siirtymät, pukemiset ja ruokailut tulisi nähdä lapsen
kohtaamisen ja oppimisen hetkinä, jolloin niiden suunnitteluun laitetaan
pedagogista painoarvoa ja merkitystä.
Kaiken
pohjalla on vuorovaikutus; sen pohjalle rakentuu kaiken toiminnan vaikuttavuus
ja pysähtymisen pedagogiikka.
Kirsi-Marja
Heikkinen
hankekoordinaattori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti