Blogitekstini ensimmäisessä
osassa katsahdettiin ensimmäisen tutkimuskysymyksen tuloksista muodostettuun pedagogisen
toiminnan SILTA-malliin, jossa osallisuuden edistäminen oppimisprosesseissa ja ajattelun taitoja tukeva pedagogiikka
yhdistyy pedagogisen dokumentoinnin kohdistamiseen lapsen vasuun kirjattuun
pedagogiseen toimintaan ja sen päivittämiseen. Tässä tekstissä pohditaan
opinnäytetyön pohjalta nousseita kehittämistä koskevia tuloksia ja
johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön tutkimustulokset
osoittivat, että henkilöstössä on valtavasti osaamista tukea lapsen
osallisuutta oppimisprosesseissa ja edistää lasten arvioivan ajattelun taitoja
pedagogisen dokumentoinnin keinoin. Vertaisoppimisen käytännöt ja yhteiset
oppimisen reflektoinnit niin lasten kuin henkilöstönkin välillä koettiin sellaisiksi
helmiksi, joita voisi kehittää hyödynnettäväksi myös tiedonsiirroissa lasten
siirtyessä ryhmästä toiseen tai nivelvaiheissa siirryttäessä esiopetukseen ja
perusopetukseen. Kun kasvattajat edistävät lasten osallisuutta ja arvioivaa
ajattelua oppimisprosesseissa sekä kohdistavat dokumentointia pedagogiseen
toimintaan, voi itseään koskevaan tiedonsiirtoon osallistua jatkossa myös lapsi
itse. Entä olisiko alkuopetuksessa käyttöä hyviksi havaituille lasta koskeville
pedagogisille käytännöille - jopa lapsen itsensä kuvallisen dokumentin
välityksellä kerrottuna? Toisiko se esiopetukseen siirtymisen ja koulun
aloituksen helpommaksi, kun lapsi voisi kertoa vaikkapa videon avulla omista
vahvuuksistaan, mielenkiinnon kohteistaan ja oppimista tukevista käytännöistä?
Haastattelutilanteiden
oivallukset sekä tutkimustulokset osoittivat myös tarpeen kehittää henkilöstön
ymmärrystä siitä, mihin pedagoginen dokumentointityö varhaiskasvatuksessa tulisi
kohdistaa. Aika ja rahkeet ei riitä kaikkeen, joten mikä on dokumentoinnin
kannalta merkityksellisintä toteuttaessamme lapsilähtöistä, vasuperusteista
varhaiskasvatusta? Tulokset osoittivatkin tarpeen vahvistaa kasvattajien
ammatillisuutta, tiimityön sopimuksia ja arjen rakenteita monin tavoin.
Tarvitaan aikaa ja rauhaa pysähtyä miettimään, mitä vasun perusteiden mukainen
toiminta oppivassa yhteisössä tarkoittaa minun, meidän tiimin ja juuri näiden
lasten kohdalla. On mietittävä, millä tavalla me tässä tiimissä tuemme lasten
osallisuutta ja kehittyviä ajattelun taitoja osana oppimisprosesseja, ja mihin
me kohdistamme dokumentoinnin.
Varhaiskasvatuksessa tulee käydä
keskustelua myös siitä, miten pedagoginen dokumentointi ja sähköinen portfolio
nivoutuu lapsen vasuun niin, että lapsen vasu toimii lapsen varhaiskasvatusta
ohjaavana asiakirjana ja nivoutuu edelleen valtakunnallisen vasun perusteiden
sisältöihin pedagogisena asiakirjana. Muutoin on vaarana, että nämä sähköiset
työvälineet alkavat elää omaa elämäänsä ja ottavat vasun sijaan ”isännän
paikan” lapsen varhaiskasvatusta ohjaten. Tämän sivuraiteelle harhautumisen
välttämiseksi tulee varhaiskasvatukseen tuottaa nykyaikaan sopiva sähköinen
lapsen vasun sisältävä kasvatusyhteistyön väline, jonka kirjausten yhteyteen on
mahdollista liittää kuvallisia dokumentteja lapsen oppimista, kehitystä ja
hyvinvointia tukevasta pedagogisesta toiminnasta. Pedagogisen dokumentoinnin
merkitystä on avattava myös huoltajille kuvauslupien saamiseksi tietosuojan
asettamissa rajoissa. Tällöin niin lapsen kuin huoltajienkin osallisuus lapsen
varhaiskasvatusprosessissa on mahdollista.
Varhaiskasvatuksessa tulee myös kirkastaa, mitä pedagogiikan arviointi tarkoittaa lapsen vasun tavoitteiden ja toimenpiteiden kirjaamisen näkökulmasta ja miten arviointitietoa käytetään niin yksittäisen lapsen kuin koko ryhmän toiminnan uudelleen suuntaamisessa, kuten Karvin (2018) varhaiskasvatussuunnitelmien toimeenpanoa koskevan raportin tulokset myös vahvistavat. Tähän työhön tulee sitoutua jokaisen!
Mitä tämä merkitsee sitten
lapselle? Kun oppivan yhteisön dokumentoiva katse suunnataan joka tasolla
pedagogiikkaan ja sen kehittämiseen, siirrytään vihdoin pois lasta
normittavasta kehityksen kuvailusta ja arvioinnista kohti niiden pedagogisten
menetelmien, käytäntöjen ja rakenteiden löytämistä, joiden avulla sekä lapset
että aikuiset voivat oppia parhaiten itselleen sopivalla tavalla yhdessä ja
erikseen. Tällöin toteutuu sekä lasten että aikuisten osallisuus oppivassa
yhteisössä. Samalla arvioinnin merkitys saa uuden ulottuvuuden. Kyse on lopulta
siitä, että arviointi tulee ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogisen
toimintakulttuurin kehittämiseksi puhutaanpa sitten lapsen vasun, paikallisen
vasun tai valtakunnallisen vasun arvioinnista. Tällöin pedagoginen dokumentointi
mahdollistaa lapsen osallisuuden sekä oman vasunsa toteutumisen arvioinnissa
että oppimisprosesseissa koko varhaiskasvatuksen aikana.
Kenties arvokkain merkitys on
kuitenkin siinä, että vahvistamalla pedagogisen dokumentoinnin keinoin lapsen
arvioivan ajattelun taitoja sekä osallisuutta oppimisprosesseissa tuetaan
lapsen elämän mittaisen oppimispolun jatkumoa aina ensiaskelmista lähtien. Positiiviset
oppimiskokemukset vahvistavat lapsen myönteistä kuvaa itsestään oppijana. Mitä
varhemmin tälläisiä kokemuksia saa, sen vahvempi pohja polulle muodostuu.
Pedagoginen dokumentointi tarjoaa tälle oppimispolulle välineen, jonka avulla
pedagogista toimintaa voidaan osallisuudessa arvioida ja suunnata uudelleen.
Kuva 1. Pedagoginen dokumentointi
rakentaa siltaa osallisuuteen oppivassa yhteisössä
Opinnäytetyö Pedagoginen dokumentointi lapsen osallisuuden mahdollistajana oman
varhaiskasvatussuunnitelmansa toteutumisen arvioinnissa on luettavissa
kokonaisuudessaan osoitteessa http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102716286
Teksti: Kaisa Saari
Lähteet:
Kansallisen koulutuksen
arviointikeskus. (2018). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016
toimeenpanon arviointi. Varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöönotto ja sisällöt.
Julkaisut 16:2018.
Opetushallitus (2016).
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Rintakorpi, K. (2018).
Varhaiskasvatuksen tallentamisesta kohti pedagogista dokumentointia.
Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
Varhaiskasvatuslaki. 540/2018.
Finlex. Ajantasainen lainsäädäntö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti