Suomalainen varhaiskasvatus on kokenut
moninaisten muutosten tuulten puhalluksen viime vuosien aikana. Uudistuneessa
varhaiskasvatuslaissa (540/2018) ja varhaiskasvatussuunnitelmien perusteissa
(2016) painottuu vahvasti lapsen oikeus oppia ja saada osakseen laadukasta
varhaiskasvatusta pedagogiikkaan painottuneessa hoidon, kasvatuksen ja
opetuksen muodostamassa kokonaisuudessa. Keskeiseksi näissä velvoittavissa asiakirjoissa
on nostettu myös lapsen osallisuus oman varhaiskasvatussuunnitelman
laatimisessa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Suunnitelmaa laadittaesssa ja
arvioitaessa on kuitenkin huomioitava, että lapsen oppimista ja kehitystä
tukevat tavoitteet asetetaan henkilöstön toiminnalle ja arviointi kohdistuu
suunnitelmaan kirjattuun pedagogiseen toimintaan ja oppimisympäristöön.
Pedagoginen dokumentointi todettiin tässä prosessissa keskeiseksi lapsen
osallisuuden mahdollistavaksi työvälineeksi.
Varhaiskasvatuksessa
työskentelevänä ja työn ohessa Sosionomi (AMK) Hämeen ammattikorkeakoulussa
opintoja suorittavana olin toki hyvinkin tietoinen, miten monin tavoin kasvattaja
tukee lapsen osallisuutta toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja jopa
arvioinnissa, mutta ajatus siitä, miten ihmeessä pieni lapsi voi osallisuudessa
arvioida omaan varhaiskasvatussuunnitelmaansa kirjattujen pedagogisten
toimenpiteiden toteutumista suhteessa omaan oppimiseensa ja miten pedagoginen
dokumentointi todella mahdollistaa tuon osallisuuden alkoi positiivisesti vaivata
mieltäni. Ei auttanut muu kuin tarttua ”härkää sarvista” ja ryhtyä
tutkimustyöhön opinnäytetyön merkeissä. Tämän työn aiheeksi muotoutui Pedagoginen
dokumentointi lapsen osallisuuden mahdollistajana oman
varhaiskasvatussuunnitelmansa toteutumisen arvioinnissa.
Etsiessäni kohderyhmää kuulin,
että lähikuntani Kerava on mukana Diggaa mun digimatkaa-hankeessa ja sen
koulutusten sekä sähköisen portfolion käyttöönoton myötä kasvattajille on
kertynyt kokemusta pedagogisesta dokumentoinnista lasten kanssa. Näin ollen
keravalaisten katsottiin sopivan parhaiten tutkimukseni kohderyhmäksi ja
varsinaisiksi tiedonantajiksi valikoitui 3-5-vuotiaiden ryhmissä toimivat lastentarhanopettajat.
Aineisto hankittiin keväällä 2018 kahtena ryhmähaastatteluna ja yhtenä
puhelinhaastatteluna. Haastattelut olivat hyvin antoisia ja tuottivat runsaan
aineiston lisäksi myös oivalluksen helmiä niin keskustelijoille itselleen kuin
minulle tutkijanakin. Aineisto käsiteltiin sisällönanalyysillä ja tutkimus
valmistui lokakuussa 2018. Seuraavassa tekstissä avaan tutkimustuloksista
koottua pedagogisen toiminnan Silta-mallia sekä muita kehittämistä koskevia
tuloksia, johtopäätöksiä ja ”muhimaan” jääneitä ajatuksia.
Tässä tutkimuksessa lapsilähtöisyyttä,
dialogisuutta ja sensitiivisyyttä toiminnassaan toteuttavalla kasvattajalla osoittautui
olevan keskeinen rooli lapsen osallisuuden mahdollistajana. Kasvattajien
toiminnassa oli keskeistä myös lapsen vahvuuksien hyödyntäminen ja haasteiden
kääntäminen positiivisiksi tavoitteiksi. Muita tuloksia olivat lapsen
osallisuutta oppimisprosesseissa tukeva pedagogiikka, lapsen ajattelun taitoja
edistävä pedagogiikka ja pedagogisen dokumentoinnin kohdistaminen lapsen vasuun
kirjattuun pedagogiseen toimintaan. Yksittäisinä tuloksina näistä mikään ei
anna vastausta kysymykseen miten pedagoginen dokumentointi mahdollistaa lapsen
osallisuuden oman vasunsa toteutumisen arvioinnissa, mutta tarkastelemalla
niitä yhdessä niistä muodostui pedagogisen toiminnan SILTA-malli, joka
kokonaisuutena antaakin jo ilmiöön vastauksen.
Kuva 1. Pedagogisen toiminnan SILTA-malli
Miten kasvattajat sitten tukevat
lapsen osallisuutta oppimisprosesseissa? SILTA-mallin mukaan kasvattajat
tukevat lasten ajattelun taitojen kehittymistä lasten äärellä läsnäolevan
vuorovaikutuksen kautta, osana sellaisia oppimisprosesseja, joissa lapsi kokee
aitoa osallisuutta. Osallisuuden ja ajattelen taitojen tukeminen limittyvätkin
arjen vuorovaikutuksessa toisiinsa. Lapsen kohtaaminen ja kuulluksi tuleminen vaatii
kasvattajalta pysähtymistä ja vahvaa läsnäoloa arjen vaihtuvienkin tilanteiden
keskellä. Vahvuuksista ponnistava kasvattaja näkee hyvän lapsessa, löytää
lapsen voimavarat ja osaa niiden turvin kääntää haasteet positiivisiksi
tavoitteiksi. Lapsen osallisuutta edistäessään kasvattajan tulee myös olla
valmis muuttamaan arjen rakenteita ja toiminnan käytäntöjä niin, että
yksittäisenkin lapsen osallisuus kuulluksi tulemisen ja kohtaamisen kautta on
oikeasti mahdollista.
Yksittäisten osallisuutta sinänsä
edistävien käytäntöjen, kuten lasten kokousten tai äänestysten sijaan
merkityksellisempää on se, että kasvattaja etsii jokaiselle lapselle sopivan
tavan käydä omaa oppimistaan koskevia reflektointikeskusteluja. Sensitiivinen,
lapsilähtöinen kasvattaja tunnistaakin, millaista tukea kukin lapsi tarvitsee
oppimisensa tarkasteluun: ujo ja arka lapsi hyötyy kasvattajan rohkaisevasta
tunnetuesta ja kokee kahdenkeskiset keskustelut mieluisaksi. Kasvattaja
hyödyntää lapsen oppimisprosessista otettuja videoita ja kuvia, jotka auttavat
lasta kommunikoinnissa ja tukevat asian mieleenpalauttamisessa. Dokumentit
auttavat lasta myös sitoutumaan ja keskittymään keskusteluun paremmin. Rohkeampi
lapsi puolestaan innostuu reflektoinnista ryhmässä, jolloin kasvattajan tuki on
keskustelua rikastavaa ja eteenpäin vievää. Lapsi voi esitellä dokumentin
avulla oppimistaan toisille, joka tutkimuksen mukaan innosti ryhmää yhteiseen oppimisprojektiin
ja tavoitteeseen. Kasvattaja hyödyntää dokumentteja näin ollen vertaisoppimisen
välineenä, mikä vahvistaa lapsen osallisuutta ryhmän yhteisissä
oppimisprosesseissa. Dokumenttien esittelyn avulla lapsi saa kokemuksen, että
hänen oppimisestaan ollaan kiinnostuneita ja että hän on tärkeä toisille.
Mallin toisessa kohdassa kuvataan
kasvattajan roolia lapsen ajattelun taitojen kehittymisen tukena. Tutkimuksen
mukaan kasvattajat kuvaavat itseään ”sanoittajiksi kaikessa”. Kasvattaja ohjaa
lapsen ajattelun ja oppimisen prosessia avoimia kysymyksiä kysymällä, selittää
mitä sana ”tavoite” tarkoittaa, auttaa lasta tavoitteen pilkkomisessa sopivan
kokoiseksi ja ohjaa sanallisesti lasta selvittämään mitä asioita hän
oppimisensa tueksi tarvitsee, missä tilassa hän aikoo toimia tai mitä
materiaaleja ja välineitä hän tarvitsee. Kasvattaja myös ohjaa omalla
esimerkillään avoimia kysymyksiä sisältävään keskustelutapaan kaikissa lapsille
luontaisimuokssa arjen hetkissä, kuten ruokailuissa tai pukemisessa ja
myöhemmin keskustelutaitojen kehittyessä myös dokumenttien äärellä.
Tutkimuksessa jopa 3-4-vuotiaiden lasten oli havaittu kykenevän tälläiseen avoimia
kysymyksiä hyödyntävään, reflektoivaan keskustelutapaan, kun kasvattajat olivat
siihen heitä arjessa ohjanneet. Lasten ajattelun taitojen kehittyessä ja
reflektointitaitojen tullessa tutuksi lapsen oppimisprosessi tulee näkyväksi
lapselle itselleenkin. Kuva tai video auttaa lasta näkemään ja oivaltamaan,
mitä onkaan juuri oppinut. Samoin se tukee lasta tunnistamaan, mitä ei vielä
osaa ja mitä haluaisi oppia seuraavaksi. Kuvat ja videot toimivat näin lapsen
tukena oppimaan oppimisessa.
Mallin kolmannessa ja neljännessä
kohdassa kuvataan pedagogisen dokumentoinnin ja lapsen arvioivan ajattelun
suuntaamista kohti pedagogista toimintaa. Ei riitä, että dokumentoinnilla
tavoitellaan lapsen tuntemista, mielenkiinnon kohteiden ja vahvuuksien
havaitsemista tai lapsen oppimisen näkyväksi tekemistä. Haastatteluissa
kasvattajat oivalsivat, että dokumentointityö tuleekin kohdistaa näiden lisäksi
arvioitavaan asiaan eli lapsen vasuun kirjattuihin sopimuksiin pedagogisen
toiminnan järjestämisestä, oppimisympäristöistä ja tarvittaessa sopimuksiin
tuen järjestämisestä, jotta lapsen vasun toteutumisen arviointi on mahdollista!
Tämän jälkeen vasuun kirjatusta pedagogisesta
toiminnasta ja oppimisympäristöistä kerättyjen dokumenttien sekä tutuksi
tulleen avoimia kysymyksiä sisältävän keskustelutavan avulla lasta tuetaan
pohtimaan, onko hänen vasuunsa kirjattu pedagoginen toiminta tukenut hänen
oppimista, kehitystä ja hyvinvointia tarkoituksenmukaisesti ja riittävästi,
lapsen mielenkiinnon kohteita sekä vahvuuksia huomioiden.
Pelkkä arviointi ei kuitenkaan
riitä, vaan arvioinnin lisäksi katse on suunnattava tulevaan. Silta-mallin
neljännessä kohdassa dokumenttien reflektoivan tarkastelun myötä lapsen kanssa
siirrytään suunnittelemaan mitä seuraavaksi tehdään, mistä lapsi on
kiinnostunut, millä tavoin kasvattaja tukee ja mahdollistaa hänen
osallisuuttaan aktiivisena oppijana, ja millä tavoin oppimisympäristöjä
muokataan lapsen tarpeita ja mielenkiinnonkohteita vastaavaksi. Nämä sopimukset
kirjataan jälleen lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan tulevaa toimintaa
ohjaamaan.
Seuraavassa osassa tarkempia tuloksia!
Kaisa Saari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti