Digitaalinen portfoliotyöskentely
mahdollistaa huoltajien osallisuuden uudella, intensiivisellä tavalla.
Parhaimmillaan se voi yhdistää lapselle tärkeät elinympäristöt ja auttaa niitä
tukemaan toinen toistaan yhteisessä kasvatustehtävässä. Huoltajalle tarjottu
mahdollisuus vahvaan osallisuuteen on ovi, jonka tulee olla jatkuvasti auki.
Perheet päättävät osallisuuden määrästä ja tasosta. Kaiken elämän sisältö on
lämpimissä kohtaamisissa, kuuntelemisessa ja ymmärtämisessä.
Diggaa
mun digimatkaa-jatkohankkeen tavoitteena on löytää hyviä käytänteitä huoltajien
osallisuuden syventämiseen digitaalisen portfoliotyöskentelyn kautta.
Keväällä
2018 teimme hankkeessa kyselyn alle 3-vuotiaiden lasten ryhmiin huoltajien
näkemysten ja kokemusten kartoittamiseksi. Portfoliotyöskentelyn pohjalla on
huoltajan antama lupa. Sen saatuaan henkilöstö luo lapselle kansion
Pedanet-alustaan, joka toimii selaimessa. Huoltaja luo itselleen
Pedanet-tunnukset ja hakeutuu päiväkodin portfoliosivuille saamansa linkin kautta.
Näin myös huoltaja voi lisätä lapsen kanssa dokumentteja kansioon ja tarkastella
yhdessä päiväkodissa tallennettuja dokumentteja.
Työskentelyn
aloitukseen kannattaa satsata. Vanhempien aktiivinen osallisuus vaatii luvan
lisäksi kasvattajien aktiivisuutta, sitoutunutta myönteistä asennetta sekä
säännöllistä portfoliotyöskentelyn näkyväksi tekemistä. Olennaista on sekä
yksikön että ryhmän tasolla keskustelu siitä, miten portfoliotyöskentelyä
toteutetaan. Yhteisen avaamisen kautta kasvattajan on mahdollista sitoutua
työskentelyyn ja lähteä esittelemään sitä perheille. Sähköisiin kasvun
kansioihin ei ole yhtä ainoaa oikeaa toteutustapaa ja se persoonallinen,
omintakeinen näkökulma on paras ja aidoin tapa lähestyä huoltajia. Työskentelyn
alkaessa henkilökunnan kannattaa avoimesti kertoa, että lähdemme yhdessä
tutkimaan ja opettelemaan uutta toimintatapaa. Vanhemmille kannatta avata ne
pääperiaatteet, jolla ryhmä lähtee työskentelyyn ja millaiseen
julkaisuaikatauluun sitoudutaan. Digitaalinen portfoliotyöskentely on ennen
kaikkea prosessi, jossa kaikki ovat yhdessä oppimassa kiireettömästi, tutkien
ja omassa aikataulussaan.
Hankkeesta
kerättyjen kokemusten mukaan yksi tärkeimmistä aloitukseen liittyvistä asioista
on tiedottaminen ja sen koordinointi. Mikäli alussa lapsen lokeroon laitetaan
viisi erilaista työskentelyyn liittyvää lomaketta, jää itse asia tietotulvan
alle. Tänä syksynä olemme panostaneet tiedotteiden ja infojen jakamiseen
askeleittain. Ensimmäinen lyhyt esittelykirje lähti koteihin elokuun alussa. Alkuinfon jälkeen tiedottaminen tapahtui
vanhempainillassa tai henkilökohtaisesti lapsen hakutilanteessa. Oleellisinta
oli käydä läpi sähköinen työskentelyalusta sekä julkaisulupa, jolla huoltajat
määrittävät sen, miten laajasti lapsesta saa jakaa tunnistettavaa
dokumentointia ja lapsen tuottamia dokumentteja. Alussa huoltajien kiinnostus
on ymmärrettävästi tietoturvassa ja käytännön sähköisessä alustassa. Digitaalinen
portfolio jää huoltajien kokemusten mukaan herkästi arjen jalkoihin, mikäli
aloituksessa ei tarjota riittävästi käytännön aktiivista apua ja tukea. Vanhempainillan
lisäksi päiväkodeissa järjestetään syksyllä hakukahveja ja ”klinikoita”, joihin
huoltajat voivat tulla luomaan tunnuksia ja liittämään portfoliotilinsä ryhmän
kansioon. Huoltajille kannattaa mahdollisuuksien mukaan linkittää työskentelyyn
liittyviä ohjeita ja lomakkeita, jotta ne ovat tarvittaessa saatavilla.
Työskentelyn
tavoitteiden avaaminen huoltajalle merkityksellisellä tavalla auttaa näkemään
portfolion mahdollisuutena. Digitaalinen kasvun kansio voi aluksi olla
kurkistuskanava pienen lapsen päiväkotiarkeen. Kyselyn mukaan kansion
dokumentit lisäävät tietoa lapsen arjesta, oppimisesta ja kiinnostuksen
kohteista. Portfoliota on mahdollista hyödyntää juuri hoidon aloituksessa monilla tavoilla. Uusien
pienten perheiden aloittaessa aloituskeskustelun tai kotikäynnin hyödyntäminen on
hyvä tapa käydä läpi työskentelyn perusasioita. Portfolion esittelyä helpottaa
esimerkkiportfolio https://peda.net/hankkeet/dmd/kirkkonummi/hp
joka mallintaa aitoa lapsen kansiota. Oikeita kansioitahan eivät pääse
tarkastelemaan kuin ryhmän henkilökunta ja lapsen vanhemmat. Kokemusten perusteella
mallin esittely saa vanhemmat innostumaan työskentelystä.
Portfolio
voi parhaimmillaan olla lapsen keskeisten elinympäristöjen yhdistävä tekijä ja helpottaa
eroahdistusta ja ikävää. Olemme syksyn aikana alle 3-vuotiaiden hankeryhmissä
kannustaneet kasvattajia luomaan ryhmän etusivulle kansion, jossa esitellään
ryhmän henkilökuntaa sekä lapsiryhmän tiloja. Myös huoltajat voivat luoda
lapselle kotikuvien kansion esimerkiksi päiväkodista annettavien pienten
kotitehtävien muodossa. Näin päiväkodissa ja kotona voidaan katsella ja
palauttaa mieleen lapselle tärkeitä paikkoja, ihmisiä ja asioita. Huoltajien
kyselyssä tärkeäksi portfolion sisällöksi nousivat kuvat ensimmäisestä
hoitopäivistä ja niiden touhuista. Huoltajat myös toivoivat erilaisia tehtäviä,
joiden kautta sähköisen alustan käyttö tulee paremmin tutuksi.
Miten
huoltajat pidetään alkuinnostuksen jälkeenkin mukana? Hankkeen keräämien
aineistojen perusteella avainsanoja ovat edelleen henkilökunnan aktiivisuus,
innostuneisuus ja julkaisujen säännöllisyys. Portfoliotyöskentelyn nostaminen
päivittäisten tuonti- ja hakukeskustelujen aiheeksi tuo näkyväksi toimintaa ja
oppimista sekä aktivoi huoltajaa seuraamaan ja päivittämään lapsen kansiota.
Kyselyyn vastaajat mainitsivat, että mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä
enemmän huoltajille on merkityksellistä saada nähtäville kuvia ja videoita,
jotka innostavat lasta kertomaan muutamin sanoin päivästä ja mukavasta
tekemisestä. Hyvä tapa aktiivisessa julkaisemisessa on ryhmän etusivu, jota
voidaan hyödyntää blogityyppisesti lapsiryhmän yleisen toiminnan kuvauksena.
Tavoitteena on, että kuvat, videot ja muut dokumentit valitaan ja laitetaan
etusivulle lasten kanssa yhdessä. Ryhmän yhteiset julkaisut pitävät yllä huoltajien
mielenkiintoa ja helpottavat yhteistä keskustelua kotona lapsen päivästä.
Kirsi-Marja Heikkinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti