Digitaalinen portfolio on herättänyt keskustelua lasten
välisen tasa-arvon näkökulmasta. Olemme pohtineet tapaamisissa, toimiiko
digitaalinen portfolio tasa-arvon edistäjänä? Miten suhtaudumme tilanteeseen,
jossa lapsella on paljon dokumentteja ja materiaalia kansiossaan vastakohtana
lapsi, jolle ei saa luoda digitaalista portfoliota? Asettavatko dokumenttien
määrä, laatu ja portfolion muoto lapset eriarvoiseen asemaan?
Varhaiskasvatuksessa on pitkään puhuttu siitä, ettei
tasa-arvo tarkoita kaikille lapsille samojen asioiden tarjoamista. Kakun tasainen jakaminen kaikille tarpeita
tai kiinnostuksen kohteita huomioimatta tasapäistää lapset harmaaksi massaksi.
Se ei tuo esille lapsen yksilöllisyyttä ja ainutlaatuisuutta, jota ilman lapsen
on vaikeaa kasvaa identiteetiltään vahvaksi omaksi itsekseen.
Digitaalinen portfoliotyöskentely on mahdollisuus, jota
tarjotaan kaikille perheille tasapuolisesti. Suurin osa ottaa mahdollisuuden
vastaan ja hyödyntää sitä monipuolisesti. Kaikkien kohdalla näin ei tapahdu,
mutta siinä vaiheessa astuvat peliin kasvattajan ammatillisuus, kekseliäisyys
ja pedagoginen viisaus, jonka kautta kaikille lapsille avautuu yhdenvertainen
mahdollisuus dokumentoida, valita, reflektoida ja esitellä. Tarpeen tullen
lapsen portfolio voi edelleen olla perinteinen kansio, jonka lisäksi
digitaalisia dokumentteja voidaan tallentaa kotoa tuodulle muistitikulle.
Digitaalisen portfolioalustan puuttuminen ei estä itse työskentelyprosessia ja
omien tärkeiden dokumenttien esittelyä muille.
Digitaalinen portfolio lisää lasten yhdenvertaista
kuulemista ja kohtaamista varhaiskasvatuksen arjessa. Arjen rakenteiden
tarkastelun ja tuumaustaukojen suunnittelun kautta meidän on mahdollista
turvata jokaisen lapsen oikeus kuulluksi tulemiseen ja yksilölliseen
kohtaamiseen. Näin jokainen lapsi tulee tasa-arvoisesti kuulluksi vuorollaan,
jonka kautta myös vahvistuu luottamussuhde kasvattajan ja lapsen välillä.
Digiportfolio on mahdollisuus, joka tarjotaan kaikille lapsille.
Lapsi voi itse valita: kuinka intensiivisesti hän työskentelee portfolion parissa,
mitä hän sinne valitsee ja mitä hän dokumenteista kertoo. Jokaisen lapsen
kertoma on hyvä juuri sellaisena kuin se on, monisanaisena tai lyhyenä versiona.
Jokainen kehittyy omalla polullaan ja se on aivan hyvä! Tärkeintä on että
mahdollisuuksia tarjotaan tasapuolisesti.
Kun portfolio on henkilökohtainen arvopaperisalkku, joka
ilmentää lapsen henkilökohtaisia toiveita, tarpeita, kiinnostuksen kohteita ja
oppimisen polkua, tapahtuu yhdenvertaisuus. Kodin ja päiväkodin dokumenttien
tarkastelussa keskiöön nousee aikuisen pedagoginen rakkaus ja viisaus: mitä
nostamme esiin dokumenteista, miten korostamme vahvuuksia ja miten ohjaamme
lasta pohdiskelemaan elämää ja sen ilmiöitä. Keskiössä tulee olla lapsen
ajatukset, pohdinta ja näkemykset mikä hänelle on merkityksellistä. Tällöin
jalansijaa ei vie esimerkiksi materia ja aineelliset kysymykset vaan
henkilökohtainen kasvu, kehitys ja oppiminen. Digitaalisen portfolion tasa-arvon ydin on sen
yksilöllisyydessä ja henkilökohtaisissa kohtaamisissa. Dokumenttien määrä,
sisältö ja portfolion fyysinen malli ovat yksilöllisiä valintoja, joissa meidän
ei tarvitse kilpailla keskenämme.
Kirsi-Marja Heikkinen
Kirsi-Marja Heikkinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti