Sivut

torstai 28. maaliskuuta 2019

"tsiigaa mun pofoo"


Meillä täällä Keravalla, Keravanjoen päiväkodissa pedanet otettiin käyttöön esiopetusryhmäämme syksyllä 2018 heti kun esiopetus alkoi elokuussa. Aluksi loimme lapsille omat portfoliot, opettelimme pedanetin käyttämistä ja loimme ryhmämme blogin. Blogia olemme julkaisseet kerran viikossa tähän päivään asti ja lasten kuvia ja videoita lisäsimme yhdessä lasten kanssa kahden kesken muutaman kerran kuukaudessa. Olemme luoneet ryhmämme ipadeihin lapsille omat kansiot, johon siirrämme heille tärkeät kuvat/videot.

Marraskuussa 2018 eräänä perjantaina jakauduimme kolmeen ryhmään eskarilaisten kanssa. Ryhmissä lapset saivat esitellä omaa portfoliota ja kertoa heille tärkeimmistä kuvista/videoista mitä siihen asti oli julkaistu. Lapsia jännitti ja aikuinen pysyi vierellä antaen tukea. Aikuinen auttoi esittämällä erilaisia kysymyksiä. ”Kuka kuvassa on, missä tämä kuva on otettu ja miltä sinusta tuntui, kun tämä kuva otettiin.”

Ennen joululomalle lähdettyämme oli eskarilaiset rohkaistuneet ja alkaneet pyytää aikuisia ottamaan kuvan heille tärkeistä hetkistä. Myös lapset itse olivat alkaneet ottaa kuvia ja siirtämään ne itse ipadeilla oleviin omiin kansioihin.
Nyt keväällä 2019 olemme tähän päivään asti pitäneet pofo-viikon, joka tarkoittaa sitä, että jokainen lapsi pääsee yhdessä aikuisen kanssa rauhallisessa tilassa katsomaan ja valitsemaan omista kuvista ne tärkeät muistot ja tallentamaan ne omaan pedanetin portfolioon. Tämän viikon aikana keskitymme pelkästään pedanetin käyttämiseen. Lapset pääsevät itse kirjoittamaan ja julkaisemaan kuvat/videot.

Maaliskuussa 2019 pidimme tsiigaa mun pofoo-viikon. Lapset saivat valita yhden kuvan tai videon, jonka he halusivat esitellä ruokapiirissä koko ryhmälle. Toteutimme tätä kokonaisen viikon ajan. Nyt eskarilainen oli kerännyt rohkeutta niin paljon, että koko ryhmän edessä näytettiin älytaululta yhdessä aikuisen kanssa oma tärkeä muisto. Kuvia ja videoita oli paljon erilaisia. Toiset halusivat näyttää asioita mitä päiväkodissa oltiin tehty ja opittu ja toiset halusivat näyttää muille kotoa lisätyn muiston esimerkiksi kesälomasta perheen terveiset-kansiosta. Aikuinen auttoi jälleen kysymällä ”keitä kuvassa on, missä tämä kuva on otettu ja mitä teitte tässä kuvassa.” Kun esittelyt oli tehty, antoi koko ryhmä aplodit. Seuraavaksi kaverit pääsivät kysymään kuvasta/videosta ja antamaan positiivisia ajatuksia.

Näin vuoden pedanetin käyttämisen jälkeen huomaa kuinka tärkeä oma kansio pedanetissa on lapsille. Syksyllä aikaisemmin lapsia muistuteltiin tallentamaan muistoja, mutta nyt he haluavat itse tehdä sen. Tänä keväänä esiopetuksen päätyttyä, jokainen saa muistoksi vanhempien/muiden huoltajien profiiliin oman kansionsa ja ryhmän yhteisen kokonaisen vuoden blogikirjoitukset. 

”Kuvassa katsomme videota älytaululta ja 7-vuotias poika kertoo meille pyramideista ja palmuista.”

Emma Mäkinen
Keravanjoen Päiväkoti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valtakunnallinen varhaiskasvatuspäivä 18.3

  Kansallisen koulutuksen arviointikeskus julkaisi 2020 varhaiskasvatussuunnitelmien toteutumiseen arjessa liittyvän raportin. Raportin muka...