Sivut

torstai 30. marraskuuta 2017

Suomi, täydellisen koulutusjärjestelmän maa

Matkustimme viime viikolla Kreikkaan, Patrakseen seminaariin, jonka aiheena oli luovuus ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa. Seminaariin osallistui noin 80 opettajaa Englannista, Ranskasta, Espanjasta, Kyprokselta, Norjasta, Liettuasta, Maltalta, Tsekeistä, Suomesta, Bulgariasta, Bosnia-Hertsegovinasta sekä Makedoniasta.

Ensimmäisenä päivänä havaitsimme jo, että Suomessa ollaan digitaalisuudessa jo pitkällä. Seminaarissa esiteltiin mm. bee-pot -robotteja ja niiden käyttöä kasvattajille.




Sadutusta, tarinan kerrontaa voi käyttää mainiosti myös osana lapsen digitaalista portfoliota. Nappaa tästä ideoita ja vinkkejä appeihin, joiden avulla tuottaa sisältöä.






Illan aikana tutustuimme toisiimme ja tavoitteena oli löytää kumppani projektia varten. Kun tutustuimme toisiimme, kuulimme usean mainitsevan "ai, tulet Suomesta, täydellisen koulutusjärjestelmän maasta". Vastaanotto jopa hämmensi meitä ja sai uteliaaksi.

Illalliset vietettiin kansainvälisessä pöytäseurassa ja se sai aikaan näkökulman laajenemisia. Kreikassa lastentarhanopettaja koulutus on 4 vuotinen. Alle 3 -vuotiaat ovat seimessä, joka on perushoitoa lapsille tarjoava, ikäänkuin "sairaalakoulu". 4 -vuotiaat ovat jo koulussa, joten päiväkoti ryhmät koostuvat yleensä 4-6 -vuotiaista lapsista. Ryhmässä on 1 opettaja ja yleensä 16-25 lasta. Lasten määrää rajoittaa ainoastaan tilat. Jos tilat on pienet, on opettajalla onnea ja ryhmä jää pieneksi. Jos tilat on suuret voi ryhmä olla tosiaan jopa 25 lasta. Avustajan opettaja on saanut ryhmään jos ryhmässä on ollut esim. autistinen, cp-vammainen tai sokea lapsi. Muuten ollaan yksin. Koulu alkaa klo 8 ja päättyy klo 13. Opettajalla on suunnitteluaika klo 13-14, jonka jälkeen hän lähtee kotiin. Toinen opettaja tulee klo 12 ja on klo 16, yksin.

Kun keskusteluja käytiin, kävi selväksi, että pienten lasten opettajuus on samanlaista kaikkialla, meillä kaikilla on halu auttaa toisia kasvamaan. Toisille siihen on annettu vain paremmat edellytykset (ryhmäkoot ja palkkaus!).

Kun keskusteluja käytiin, kasvattajista huokui heidän ammattiylpeys. Positiivinen asenne näkyi ja kuului. Kukaan heistä ei sanallakaan valittanut suurista ryhmistä/pienistä resursseista tai kohtuuttoman pienestä palkasta. He olivat positiivisia, ylpeitä siitä, että saivat olla opettajia ja osa heidän koulutusjärjestelmää. Työskentely projektin parissa oli intensiivistä ja tavoitteellista. Paneutuminen oli 100%.

Suomessa he ihailivat mahdollisuutta lapsilähtöiseen työskentelyyn, digitaalista oppimisympäristöä sekä päiväkodin ulkopuolisten oppimisympäristöjen käyttöä. He hämmästelivät meidän lapsi/aikuinen -suhdelukuja, digitaalisten laitteiden monipuolisuutta ja määrää (heillä käytössä vain läppärit ja digikamera) sekä mm. metsäpedagogiikkaa.

Matkailu avartaa ja halusinkin jakaa teille tämän kokemusten, jotta osaisimme olla ylpeitä, siitä, että me saamme olla osa suomen täydellistä koulutusjärjestelmää. Muistetaan mekin olla positiivisia ja herätellä esiin omaa ammattiylpeyttä! Toisena päivänä töissä voi olla kiirettä ja haasteita, mutta harjoitellaan sitä, että ei valiteta ihan pienistä, sillä joku tekee samaa työtä jossain huomattavasti huonommin resurssein.

Kreikkalaisen päiväkodin arkeen voit käydä tutustumassa blogissa: http://blogs.sch.gr/13nipvoloumag/

Heidi Kajan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valtakunnallinen varhaiskasvatuspäivä 18.3

  Kansallisen koulutuksen arviointikeskus julkaisi 2020 varhaiskasvatussuunnitelmien toteutumiseen arjessa liittyvän raportin. Raportin muka...