Sivut

sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

Kato mitä mä osaan! Digitaalinen portfolio osaamisen ja oppimisen esittelijänä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa

Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2018

  •  Kajan Heidi, Smeds Kati
  •  
  •  12.04.2018 11:45
  •  
  •  Esityssali 35
  •  
  •  



Digitaalisen portfolion pedagoginen malli on syntynyt Diggaa mun digimatkaa – 
Digga min digiresa –kehittämishankkeessa. Pedagogisen mallin keskiössä on lapsen tietoiseksi
tuleminen omasta oppimisestaan ja siihen liittyvistä prosesseista, jotka on dokumentoitu
digitaaliseen portfolioon. Portfolio tuo esille myös lapsen mielenkiinnon kohteet, vahvuuden
 ja arjen sekä päiväkodissa että kotona.
Digitaalisella portfoliolla tarkoitetaan lapsen henkilökohtaista, käyttäjätunnuksella ja salasanalla
 suojattua sähköistä kasvun kansiota, jonka selaamiseen, kommentoimiseen ja materiaalin 
tuottamiseen myös vanhemmat saavat tunnukset. Digitaalisuus tarjoaa vanhemmille mahdollisuuden
 joustavaan portfolion tarkasteluun ja materiaalin tuottamiseen yhdessä lapsen ja varhaiskasvatuksen
 henkilöstön kanssa. Hankkeessa digitaalisia portfolioita on rakennettu Peda.net-alustalle.
Pedagogisen mallin kehittämisen suuntaviivat on antanut Jyväskylän yliopisto ja siinä on ollut
 mukana Kirkkonummen, Keravan ja Tuusulan yhteensä 22 pilottiyksikköä. Myös vanhemmat ovat
 olleet vahvasti mukana kyselyiden ja ydinkehittäjäryhmän kautta. Hankekumppaneina ovat
 toimineet myös PRO koulutus ja konsultointi, Folkhälsan ja Helsingin yliopiston Playful Learning 
Center.
Digitaalisten portfolioiden pedagogisen mallin avulla vasuperusteet ja esiopetussuunnitelman 
perusteet jalkautuvat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arkeen. Toimintakulttuurin muuttaminen 
vaatii konkreettisia käytänteitä. Mallin mukaisessa työskentelyssä korostuu lapsilähtöinen 
pedagogiikka, lapsen ja vanhemman osallisuus varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa
 sekä mediavälineiden hyödyntäminen pedagogisen dokumentoinnin välineenä. Teoreettisessa
 tausta-ajattelussa näkyy vahvasti kirkkonummelainen medialeikki, positiivinen pedagogiikka ja
 psykologia sekä jo pitkään käytössä ollut kasvunkansiopedagogiikka.
Esityksessä esittelemme pedagogisen mallin työskentelyvaiheineen sekä esittelemme muutamia
 näytteitä lasten portfolioista. Kuvaamme kuinka mallia toteutetaan käytännössä, millaisia'
 kokemuksia lapsilla, heidän huoltajillaan ja varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on mallin 
soveltamisesta käytäntöön. Nostamme esille digitaalisuuden hyödyt ja haasteet työskentelyssä.

Käytännön info

Aika
12.04.2018 11:45
Kesto
30 minuuttia
Paikka
Esityssali 35

Esityksen info

Puheenjohtaja
Viteli Arja
Kohderyhmä
Varhaiskasvattajat, esi- ja alkuopettajat
Kohderyhmän tiedot
Esitys soveltuu myös perusopetuksen, erityisesti alkuopetuksen sekä vapaan sivistystyön opetushenkilöstölle sekä pedagogisesta kehittämisestä kiinnostuneille.
Tervetuloa kuuntelemaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valtakunnallinen varhaiskasvatuspäivä 18.3

  Kansallisen koulutuksen arviointikeskus julkaisi 2020 varhaiskasvatussuunnitelmien toteutumiseen arjessa liittyvän raportin. Raportin muka...