Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2018
- Kajan Heidi, Smeds Kati
- 12.04.2018 11:45
- Esityssali 35
- #ITKFoorumi118
Digitaalisen portfolion pedagoginen malli on syntynyt Diggaa mun digimatkaa –
Digga min digiresa –kehittämishankkeessa. Pedagogisen mallin keskiössä on lapsen tietoiseksi
tuleminen omasta oppimisestaan ja siihen liittyvistä prosesseista, jotka on dokumentoitu
digitaaliseen portfolioon. Portfolio tuo esille myös lapsen mielenkiinnon kohteet, vahvuuden
ja arjen sekä päiväkodissa että kotona.
Digitaalisella portfoliolla tarkoitetaan lapsen henkilökohtaista, käyttäjätunnuksella ja salasanalla
suojattua sähköistä kasvun kansiota, jonka selaamiseen, kommentoimiseen ja materiaalin
tuottamiseen myös vanhemmat saavat tunnukset. Digitaalisuus tarjoaa vanhemmille mahdollisuuden
joustavaan portfolion tarkasteluun ja materiaalin tuottamiseen yhdessä lapsen ja varhaiskasvatuksen
henkilöstön kanssa. Hankkeessa digitaalisia portfolioita on rakennettu Peda.net-alustalle.
Pedagogisen mallin kehittämisen suuntaviivat on antanut Jyväskylän yliopisto ja siinä on ollut
mukana Kirkkonummen, Keravan ja Tuusulan yhteensä 22 pilottiyksikköä. Myös vanhemmat ovat
olleet vahvasti mukana kyselyiden ja ydinkehittäjäryhmän kautta. Hankekumppaneina ovat
toimineet myös PRO koulutus ja konsultointi, Folkhälsan ja Helsingin yliopiston Playful Learning
Center.
Digitaalisten portfolioiden pedagogisen mallin avulla vasuperusteet ja esiopetussuunnitelman
perusteet jalkautuvat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arkeen. Toimintakulttuurin muuttaminen
vaatii konkreettisia käytänteitä. Mallin mukaisessa työskentelyssä korostuu lapsilähtöinen
pedagogiikka, lapsen ja vanhemman osallisuus varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa
sekä mediavälineiden hyödyntäminen pedagogisen dokumentoinnin välineenä. Teoreettisessa
tausta-ajattelussa näkyy vahvasti kirkkonummelainen medialeikki, positiivinen pedagogiikka ja
psykologia sekä jo pitkään käytössä ollut kasvunkansiopedagogiikka.
Esityksessä esittelemme pedagogisen mallin työskentelyvaiheineen sekä esittelemme muutamia
näytteitä lasten portfolioista. Kuvaamme kuinka mallia toteutetaan käytännössä, millaisia'
kokemuksia lapsilla, heidän huoltajillaan ja varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on mallin
soveltamisesta käytäntöön. Nostamme esille digitaalisuuden hyödyt ja haasteet työskentelyssä.
Käytännön info
Aika
12.04.2018 11:45
12.04.2018 11:45
Kesto
30 minuuttia
30 minuuttia
Paikka
Esityssali 35
Esityssali 35
Esityksen info
Puheenjohtaja
Viteli Arja
Viteli Arja
Kohderyhmä
Varhaiskasvattajat, esi- ja alkuopettajat
Varhaiskasvattajat, esi- ja alkuopettajat
Kohderyhmän tiedot
Esitys soveltuu myös perusopetuksen, erityisesti alkuopetuksen sekä vapaan sivistystyön opetushenkilöstölle sekä pedagogisesta kehittämisestä kiinnostuneille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti