Sivut

tiistai 3. lokakuuta 2017

Medialeikkiä lasten kanssa

Digitaalisen portfolion yksi keskeinen työtapa on medialeikki. Medialeikki toimintatapana on osassa kunnista vahvassa osaamisessa, mutta vielä on paljon niitäkin, joille sana ei ole edes tuttu.

Medialeikki on työtapa, joka edistää lasten toteuttamaa dokumentointia. Siinä lapsen omaa kokemusmaailmaa ja ajattelua tehdään näkyväksi. Medialeikillä tarkoitetaan lyhyesti sitä, että lapset ottavat kuvia ja videoita, joita katsotaan yhdessä jälkikäteen.

Mitä medialeikkiin sitten tarvitaan?

- Kamera
- Lapsiryhmä
- Lisäksi katselemista helpottaa, että on joko TV tai videotykki, josta lapsiryhmä näkee kuvan samanaikaisesti. Tämä ei kuitenkaan ole välttämättömyys.

Miten medialeikkiä toteuteaan?

VAIHE 1:

- Aikuinen antaa lapsille ohjeet kuvaamisesta ja käy lasten kanssa läpi medialeikin säännöt.
- Menetelmän alussa ja pienten lasten kanssa aikuisen tuki on tarpeen.


VAIHE 2:

- Lapset saavat vuorollaan kuvata kameralla (digikamera, puheli, Ipad...)
- Lapset lähtevät vuorollaan tutkimaan ympäristöään ja ottaamaan heille merkityksellisistä asioista kuvia ja videoita, Kuvaaminen tuo esille lapselle merkitykselliset asiat ja paljastaa, mihin lapsi kiinnittää huomiota.
- Lapsi itse ottaa kuvan, eikä aikuinen puutu kuvan asetteluun (pienten lasten kanssa tuki). Lapsi ottaa omannäköisiä kuvia. Myöskään muut lapset eivät puutu kuvaajan tekemisiin.




VAIHE 3:

- Kaikkien otettua kuvat, katsotaan ne yhdessä läpi mahdollisimman pian kuvauksen jälkeen.
- Jokainen lapsi saa vuorollaan esitellä itse ottamansa kuvat muille, jolloin kuvat saavat jaetussa kokemuksessa yhteisen merkityksen.


Lapsen ottama kuva

MEDIALEIKIN SÄÄNNÖT:

1. Kuvausohje: Aikuinen antaa kehykset (esimerkiksi: saat ottaa nyt kolme kuvaa ihan mistä vain, mutta muista kysyä lupa, jos kuvaat ihmistä TAI saat ottaa kolme kuvaa lempileikeistäsi)

2. Lapsi luo sisällön: Aikuinen eivätkä muut lapset puutu lapsen kuvaamiseen (aikuinen on vain tarpeen mukaan apuna)

3. Kuvatun välitön katsominen ja yhteisten merkitysten antaminen: Jokainen saa kertoa omista kuvistaan ja niiden merkityksellisyyksistä itselleen.

4. Aikuinen kannattelee ja auttaa reflektoimaan.

Minna Rytkönen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valtakunnallinen varhaiskasvatuspäivä 18.3

  Kansallisen koulutuksen arviointikeskus julkaisi 2020 varhaiskasvatussuunnitelmien toteutumiseen arjessa liittyvän raportin. Raportin muka...