Uuden varhaiskasvatussuunnitelman myötä kunnissa ja
kaupungeissa on astuttu kohti uutta toimintakulttuuria. Jokainen
varhaiskasvatuksen parissa työskentelevä on saanut haastaa omaa ajatteluaan
kohti tätä muutosta, jossa korostuu muun muassa lapsen osallisuus sekä ilmiöpohjaisuus.
Tässä postauksessa herättelen ajatusta lastentarhanopettajan pedagogisesta
vastuusta ryhmänsä toimintaa kohden suhteessa vastuukasvattajuuteen. Tämä aihe
on monelle kasvattajalle ja organisaatiolle ajankohtainen, sillä uusi vasu
velvoittaa lastentarhanopettajaa toiminaan kaikkien ryhmänsä lasten kanssa
tasapuolisesti ja kantamaan ryhmän toiminnasta pedagogisen vastuun.
Kun omahoitajuus nousi pinnalle vuosia sitten, siitä
muodostui moniin varhaiskasvatusyksiköihin vahva toimintakulttuuri. Lapset
jaettiin kasvattajille tasaisesti ja omahoitaja toimi lähes pelkästään oman
pienryhmänsä kanssa päivästä toiseen. Tällainen toimintakulttuuri iskostui
osassa kunnissa ja yksiköissä vahvaksi tavaksi toimia ja sitä ollaankin
toteutettu enemmän tai vähemmän tähän päivään asti. Uuden vasun myötä muutostyö
tämän osalta on aiheellinen, jotta toimimme uuden vasun raameissa.
Uuden vasun mukaan lapsilla on oikeus toimia kaikkien
kasvattajien kanssa eikä vanha omahoitajuus – malli istu siihen. Osassa
kunnissa, joissa omahoitajuus on ollut vahvasti käytössä, muuttui omahoitajuus
termi vastuukasvattajuudeksi. Kun perinteinen omahoitajuus –malli toimi siten,
että lapsi toimi lähes koko ajan omahoitajansa kanssa, on uuden vasun
mukaisessa vastuukasvattajuus –mallissa tarkoitus se, että kasvattajat toimivat
kaikkien lasten kanssa tasapuolisesti.
Itse koen tiukan omahoitajuus –mallin purkamisen myönteisenä
asiana, jolloin toiminnan suunnittelulle ja toteuttamiselle avautuu uusia
mahdollisuuksia. Kun emme kulje kiinteästi koko ajan saman porukan kanssa,
mahdollistuu päivän ajalle entistä enemmän rakenteita, joissa voi tehdä
monipuolista ja yksilöllistä toimintaa. Uudelleen aikatauluttamisen myötä kasvattajille
jää aikaa pysähtyä jokaisen lapsen kanssa tarkastelemaan hänen oppimistaan ja kasvuaan.
Mitä on
sitten vastuukasvattajuus?
Vastuukasvattajuudella tarkoitetaan sitä, että
vastuukasvattaja ottaa uuden perheen vastaan varhaiskasvatuksen piiriin ja käy
heidän kanssaan aloituskeskustelun. Vastuukasvattaja ottaa enemmän roolia
lapsen hoitosuhteen alussa, kuten tutustumisessa sekä ensimmäisillä viikoilla. Hän on myös tiiviimmässä yhteydessä perheen kanssa ja hoitaa myös tulevat
siirtopalaverit.
Ryhmän toiminnassa vastuukasvattajuus voi näkyä joissakin
rakenteissa, kuten esimerkiksi ruokailuissa. Toiminta tulee kuitenkin toteutua
siten, että kasvattajat toimivat kaikkien lasten kanssa tasapuolisesti. Lapset
voivat olla joko kiinteissä pienryhmissä, joissa kasvattajat vaihtelevat tai
pienryhmiä voidaan vaihdella toiminnan mukaan. Pääasia on kuitenkin se, että
jokainen ryhmän kasvattaja toimii jokaisen lapsen kanssa säännöllisesti.
Minna Rytkönen
Minna Rytkönen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti