Kansallisen koulutuksen arviointikeskus julkaisi 2020
varhaiskasvatussuunnitelmien toteutumiseen arjessa liittyvän raportin. Raportin
mukaan noin 10% vastaajista kertoi, että monilukutaitoa vahvistavaa toimintaa
ei toteutettu varhaiskasvatuksessa lainkaan.
Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää vietetään 18.3 ja nyt
on monilukutaidon aika. Varhaiskasvatuspäivänä haastetaan lukemaan lapsille,
toteuttamaan monilukutaitoa ja tutkivaa oppimista. Seuraava kuva on varhaiskasvatuksen opettajien liiton sivuilta (www.vol.fi)
Teknologisten viestintävälineiden kehittymisen ja informaation
tuottamisen, tulkinnan ja välittämisen muotojen uudistumisen myötä luku- ja
kirjoitustaidon rinnalle on kuitenkin haluttu etsiä uusia käsitteitä, jotka
nivovat yhteen oppimisen, opetuksen ja alati uudistuvat viestinnän muodot.
Siksi lukemisen ja kirjoittamisen rinnalla on alettu käyttää runsaslukuisesti
myös muita käsitteitä, kuten kulttuurin lukutaito, teknologinen lukutaito,
informaatiolukutaito, verkkolukutaito, kuvanlukutaito, visuaalinen lukutaito,
globaali lukutaito, tietokonelukutaito, mainonnan lukutaito ja medialukutaito.
Monilukutaidon käsite voi kuitenkin olla monelle vieras
-lähes mörkö, sillä voi tuntua siltä, että siitä ei oikein saa otetta.
Monilukutaito liittyy kiinteästi ajattelun ja oppimisen taitoihin.
Monilukutaidon perustana on laaja tekstikäsitys, jonka mukaan erilaiset tekstit
voivat olla muun muassa kirjoitetussa, puhutussa, audiovisuaalisessa tai
digitaalisessa muodossa. Monilukutaidosta on puhuttu eräänlaisena sateenvarjo
-käsitteenä, joka kätkee alleen monet arjen taidot. (Kuva: Heidi Kajan)
Monilukutaidosta puhuttaessa onkin syytä muistaa, että
kyseessä on moninainen, sekä lukemiseen että kirjoittamiseen tai tuottamiseen
liittyvä osaamisalue. Itse asiassa tekstin tuottaminen voidaan nähdä siinä jopa
tärkeämpänä kuin vastaanotto ja lukeminen.
Lapset tarvitsevat monilukutaitoa osatakseen tulkita
maailmaa ympärillään ja hahmottaa sen kulttuurista monimuotoisuutta.
Monilukutaito merkitsee taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja
arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten
välineiden avulla. Monilukutaito tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen
taitojen kehittymistä. Sitä kehitettäessä tarkastellaan ja pohditaan myös
eettisiä ja esteettisiä kysymyksiä. Kirjalla ja kirjoitetulla tekstillä on
edelleen vahva asema yhteiskunnassa mutta se harvoin esiintyy enää itsenäisenä,
ilman selittäviä graafeja, kuvitusta ja hyperlinkkejä.
Miten tukea monilukutaitoa arjessa? tässä muutamia vinkkejä:
·
Graffittien, liikennemerkkien, kuvien tulkintaa,
numeroita, logoja, koirien eleitä, kielet, murteet
·
Emojit ja videoblogit ja niiden tulkinta,
kriittinen lähestymistapa
·
Saduttaminen, mainosten tekeminen, uutisten teko
(virallinen kieli)
·
Erilaisiin
kirjaimiin/symboleihin tutustuminen
·
Mainosten
teko
Kuvanlukutaito; mitä kuvassa tapahtuu? Jutellaan esimerkiksi ryhmässä otetuista kuvista yhdessä
lasten kanssa.
;· Kuvasuunnistus
·
Kuvien
käyttö arjessa
·
leikkilukeminen
ja kuvin tuetut tekstit
·
Kinesteettinen
lukutaito; tutkiva oppiminen – “etsi jotain sormesi pituista”
·
Auditiiviset
tekstit: miltä tämä musiikki tuntuu? Mikä tämän äänen aiheuttaa? Äänilotto,
musiikkimaalaus etc esimerkiksi: https://youtu.be/8N4GwNnuhU0
· Tieteellinen lukutaito: tiedekokeet tukevat tekemään tulkintoja
Monilukutaitoa tulisi olla kaiken päiväkodin opetustoiminnan taustalla. Monilukutaidon pedagogiikan ja ajattelun nähdään soveltuvan hyvin juuri pienten lasten pedagogiikkaan, sillä moninaisten tekstien tulkintaan ei vaadita välttämättä perusluku- ja kirjoitustaitoa. Pienten lasten kohdalla monilukutaidossa on tärkeää kuvien tulkinta ja kuvista kertominen. Tärkeintä olisi, että kasvattajat ymmärtävät oman merkityksensä lapsen monilukutaidon kehityksen tukemisessa
• Kurittomat_palaset_www.pdf
(helsinki.fi)
• Mustola,
M. & Koivula, M. 2017. Monilukutaito. Teoksessa M. Koivula, A. Siippainen
& P. Eerola-Pennanen (toim.). 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista,
osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Vastapaino. 314-322.
• Mitä on monilukutaito? on
Vimeo
• Kaartinen,
T. 2015. Monilukutaito kaikki kaikessa
• Kumpulainen,
K. & Sefton-Green, J. (Eds.) (2019, in press). Conclusions. In K.
Kumpulainen and J. Sefton-Green (Eds.), Multiliteracies and early years
innovation: Perspectives from Finland and beyond. London: Routledge.
• Uudet
lukutaidot –hanke: https://uudetlukutaidot.fi/
• https://www.vol.fi/uutiset/varhaiskasvatuspaivaa-vietetaan-18-maaliskuuta-teemalla-nyt-on-monilukutaidon-aika/
Mukavaa varhaiskasvatuspäivää sinulle!
aihetunnisteet eli hastagit ovat: #vakapäivä #varhaiskasvatus #varhaiskasvatuspäivä #vakaope #vakaerkka #vakapomo #koulutusratkaisee #kuntavaalit2021
Heidi & Kirsi-Marja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti