Rakennetaan
digiportfoliota yhdessä
Digimatka on edennyt jo siihen vaiheeseen, että vanhemmilla
alkaa olla tunnukset omien lastensa kansioihin ja lapset alkavat laittamaan
niihin materiaalia kasvattajien kanssa. Äkkiä on akuutti tarve toimivalle
kansiorakenteelle. Hankekuntien omilla lastentarhanopettajien coachauspäivillä
olemme kuumeisesti pohtineet tätä rakenneasiaa. Varhaiskasvatuksen portfolio on
perinteisesti ollut kasvunkansio, jota on koottu mappiin kronologisesti
aikajanalla. Se on ollut käytettävyyden kannalta järkevää, sivut ovat pysyneet
paremmin ehjinä ja lapsen on ollut helpompi löytää asioita. Sen lisäksi siinä
on ollut taustalla ajatus lapsen hyvinvoinnin tukemisesta, lapsi oppii
hahmottamaan elämäänsä aikajatkumona. Sen ymmärtäminen, että kasvan ja opin
asioita ajan kuluessa, luo turvallisuutta.
Digitaalisuus mahdollistaa helposti hyppelehtimisen sivulta
toiselle ilman että mitään menee rikki. Otsikot joiden välillä hypellään, on
vaan tarkkaan harkittava. Jos otsikoita on paljon ja ne ovat tulkittavissa
monella eri tavalla, on vaarana että asiat hukkuvat ja unohtuvat otsikoiden
alle, kun materiaalia kertyy paljon. Kun kasvattajat, lapset ja vanhemmat
oppivat käyttämään alustaa, materiaalin tallentaminen käy nopeasti ja on
vaivattomampaa kuin paperimappiin tallentaminen. Portfolion perusajatus
materiaalin valikoimisesta ja reflektoimisesta on syytä pitää kirkkaana
mielessä, etteivät ne lapselle tärkeimmät asiat ja oppimisen dokumentoiminen jää
runsauden alle piiloon.
Kirkkonummella, Tuusulassa ja Keravalla alettiin ratkomaan
tätä digitaalisen portfolion rakennekysymystä omista lähtökohdista ja oman
toimintakulttuurin kautta. Lastentarhanopettajat ovat tässä avainasemassa, pohtimassa
käytännössä toimivaa ratkaisua. Mikä on se kantava ajatus, jonka varassa he
työskentelevät? Kannatteleeko yhteinen päiväkotiperinne, tuokioajattelu ja
oppiainelähtöinen viikko-ohjelman suunnitteleminen? Vai ollaanko jo omaksumassa
uuden varhaiskasvatussuunnitelman mukaista kokonaisvaltaisempaa oppimiskäsitystä,
joka osallistaa lapsia ja vanhempia mukaan kehittämistyöhön? Otsikoidaanko
digitaalinen portfolio oppiaineisiin, varhaiskasvatussuunnitelman mukaisiin
oppimisen osa-alueisiin vai peräti laaja-alaisten oppimisen taitojen
mukaisesti? Tällöin kaikki osa-alueet tulisivat varmasti huomioiduksi, mutta
käytännössä asiat linkittyvät aina toisiinsa ja niiden luokitteleminen
saattaisi olla lastentarhanopettajallekin vaikeaa saati lapselle.
Tässä hankkeessa keskiössä on lapsi. Suunnittelemme
digitaalista portfoliota, johon lapsella on täydet käyttöoikeudet. Tärkeintä on
siis, että portfolio on lapsen näkökulmasta looginen ja helppokäyttöinen. Miten
pieni lapsi otsikoisi oman kansionsa jos osaisi? Ehkä isompi lapsi osaisikin jo
toivoa alustalle otsikon oman mielenkiintonsa mukaisesti?
Portfoliota käyttävät myös lapsen vanhemmat, joilta ei
edellytetä kasvatustieteellistä koulutusta. Onko vanhempien osallisuus mukana
kaikissa lapsiryhmän projekteissa vai onko vanhempien osallisuus rajattu oman
otsikon alle erilliseen lokeroon? Hankkeessa kokoontuu ”viisasten kerho” eli
joukko vapaaehtoisia vanhempia, jotka pääsevät myös pohtimaan näitä asioita.
Tuntuuko selkeämmältä, kun tietää mihin saa laittaa kotona tuotettua
materiaalia vai olisiko mielekkäämpää tuoda kodin näkökulma aina kulloinkin
käsillä olevaan aiheeseen?
Diggaa mun digimatkaa-hanke kokeilee erilaisia vaihtoehtoja
ja tuottaa samalla tutkimustietoa aiheesta. Kehittämisen kulttuuri on
hankekunnissakin erilainen. Toisaalla halutaan kokeilla yhdessä samalla tavalla
toinen toisiaan tukien, kun taas toisaalla halutaan säilyttää itsenäisyys ja
oma valinnan vapaus kehittämisessäkin. On mielenkiintoista nähdä minkälaisiin
lopputuloksiin päästään kummallakin metodilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti