Digitaalinen portfoliotyöskentely ja Diggaa mun
digimatkaa-hankkeessa kehitetty portfoliotyöskentelyn pedagoginen malli
muokkaavat varhaiskasvatuksen arkea ja työskentelytapoja. Lapsiryhmän
pedagogisen toiminnan suunnittelulla on omat perinteensä ja meneillään oleva
toimintakulttuurin muutos koskettaa myös näitä traditioita. Suunnitteluaika on merkittävä
resurssi ja työväline. Myönnän itsekin istuneeni aikoja miettimässä toiminnan
sisältöä: mitä askarrellaan, mitä lauletaan, minne mennään retkelle. Varmaa on,
ettei pelkästään aikatauluttaminen ja toiminnan sisältöjen pohtiminen ei enää
riitä, mikäli tavoitteena on lapsilähtöinen, lapsen kiinnostuksesta lähtevä
toiminta. Mitä muutos tarkoittaa käytännössä? Mihin suunnitteluaikaa tulisi
kohdentaa, jotta tukisimme mahdollisimman hyvin tasavertaisen oppivan yhteisön
kehittymistä? Siitä, mitä käytännössä pitäisi tehdä toisin, puhutaan liian vähän.
Toimivista suunnittelun rakenteista ja menetelmistä tulisi keskustella, jotta
meidän olisi mahdollista rakentaa yhteistä ymmärrystä siitä, mitä
suunnitteluajalla tavoitellaan. Ilman käytäntöön johdettuja menetelmiä varhaiskasvatussuunnitelman
ideaalit jäävät helposti teorian tasolle ja arkeen päälle liimatuiksi
pakkotoiminnoiksi.
Lapsen kiinnostuksen kohteiden ja vahvuuksien huomioiminen
toiminnan sisällössä ja mukaan ottaminen suunnittelussa on mahdollisuus. Se haastaa
meitä näkemään opettajuutta toisesta näkökulmasta: kanssaoppijana ja oppimisprosessin
kannattelijana. Väitän, että tämä otetaan varhaiskasvatuksessa huomioon
toiminnan tasolla, mutta suunnitteluajan perinteisen käytön perusteluna on
usein oppimisen siirtoteorian käsitys opettajuudesta. Voi tuntua haastavalta
saada liitettyä kokonaisuudeksi lapsen kiinnostuksen kohteet ja tarpeet sekä
varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Perinteisistä tuokiosuunnitelmista
luopuminen voi tuntua tienä avoimeen anarkiaan, jossa lapset ajelehtivat
tilanteesta toiseen ilman järkevää struktuuria. Mutta mitä jos pysähdytään
ajattelemaan hetkeksi nykytilannetta? Että kasvattajien suunnittelusta
huolimatta ryhmän arki voi olla kaoottista, hektistä, meluisaa ja stressaavaa? Johtuuko
se välttämättä suunnitteluajan määrällisestä puutteesta, kuten usein asia tulkitaan?
Vai voisiko lasten sitoutumiseen vaikuttaa näkökulman vaihto lasten sisältöihin
ja aikuisen pedagogisiin rakenteisiin?
Olen oman työni kautta pohtinut suunnittelua ja sen
merkitystä. Mielestäni suunnittelun painopiste tulee sisällöntuottamisen sijaan
olla toiminnan rakenteiden, tavoitteiden ja ympäröivän toimintakulttuurin jatkuvassa
arvioinnissa ja kehittämisessä. Rikas tietolähde
arviointiin on lapsen digitaalinen portfolio ja ryhmän etusivu, joka kuvaa
ryhmän toimintaa. Se kertoo mitä on tehty, miten on tehty, kuka on tehnyt,
miksi on tehty, millä tavalla on tehty. Ja jos ei ole tehty, miksi ei ole
tehty? Paljonko lapset ovat ideoineet ja toteuttaneet vai ovatko projektit aikuisista
lähtöisin? Jatkuvan arvioinnin kautta on mahdollista kohdentaa
suunnitteluresurssi siihen, mikä on ryhmän kannalta ensiarvioisen tärkeää ja
olennaista. Mitä tavoittelemme tässä ryhmässä tänä ajankohtana?
Erityisryhmässä opettaneena (ja tämä koskee myös ihan
kaikkia muitakin ryhmiä) tärkein suunnittelutehtäväni oli rakentaa hyvä,
strukturoitu ja yhteistoiminnallinen arki, joka joustaa lasten leikkiä, iloa ja
yksilöllisiä tarpeita. Ja kyllä. Joustavuus ja struktuuri mahtuvat samaan
lauseeseen. Strukturoitu arki ei tarkoita aikataulutusta, joka luo vain kiirettä.
Joustava ja selkeä arki antaa mahdollisuuden kuulemiselle, kohtaamiselle ja
ideoiden toteuttamiselle. Se antaa tilaa luovuudelle selkeissä rajoissa. Strukturoitu
arki koostuu selkeistä ja joustavista aikaikkunoista pienryhmätoiminnalle.
Näihin on mahdollista sijoittaa sisällöt, jotka nousevat lasten tarpeista ja
kiinnostuksen kohteista. Niihin voidaan sijoittaa niitäkin asioita, joita
kasvattajat haluavat kertoa lapselle hänen kokemusmaailmaansa rikastaen.
Strukturoitu arki on selkeitä sopimuksia vastuunjaosta kasvattajien kesken. Kun
jokainen tietää paikkansa, ei jokaista aamua tarvitse aloittaa keskustelemalla
päivän rutiineista. Lisäksi hyvin rakennettu arki ennakoi muutokset; vaihtoehto
B on hyvä olla olemassa jatkuvien muutosten vuoksi. Näin toiminnan muokkaaminen
on lennosta helpompaa, eikä siitä luovuta liian herkästi. Kun suunnittelu
tähtää laajojen linjojen vetämiseen pelkän viikkonäkymän sijaan, on toiminta
tasapainossa varhaiskasvatussuunnitelman ja lasten vasujen kanssa.
Laaja-alaisten taitojen, oppimisen alueiden sekä lasten tarpeiden toteutumisen
varmistaminen viikko-ja kuukausitasolla takaa sen, että lasten kanssa yhteinen
sisällöntuotanto on linjassa määräävien asiakirjojen kanssa.
Lasten kiinnostuksen kohteiden huomioiminen ja osallisuus
lisääntyvät, kun suunnittelemme sille tietoisesti tilaa ryhmän rakenteissa. Aloitin
ryhmässämme ”tilanraivaamisen” arvioimalla sen työskentelykulttuuria,
tavoitteena ottaa lapsia mahdollisimman paljon mukaan arjen toimintoihin. Törmäsin
yllättävän usein tilanteisiin, jossa kiire oli suuri ja ajan määrä oli liian
pieni jumpparadan rakentamiseen, kahvikuppien kattamiseen, lakanoiden
vaihtamiseen saati lasten kanssa yhteiseen suunnitteluun ja ideoimiseen.
Ärsyynnyin itse pienten asioiden hankaluudesta ja ajasta, joka hankaluuden
päivittelyyn kului. Halusin poistaa aikuisille ulkoistetut turhat ”saarekkeet”
jotka ovat aikojen kuluessa kehittyneet. Kun asioita lähdetiin tietoisesti
suunnittelemaan ja tekemään lapsiryhmän kanssa yhdessä, väheni kiire sekä suunnittelun
ja järjestämisen hankaluus. Lapset olivat innoissaan ja sitoutuneita
päästessään ottamaan vastuuta ja tekemään ”oikeita” suunnitelmia sekä tehtäviä.
Mitä hyötyä tästä kaikesta voi olla? Tutkimusten mukaan
lasten osallisuuden tukeminen ja lapsilähtöinen toimintakulttuuri hyödyttää
lasta kaikilla vasun osa-alueilla! Satsaa yhteen –ja keräät monta hedelmää.
Lapsilähtöisyys ja osallisuuden kannattelu lisää lasten sitoutuneisuutta ja
aktiivisuutta ryhmän toiminnassa. Lapset haluavat nopeasti olla enemmän mukana
ja vaikuttamassa, kun se on vain mahdollista. Yhteistoiminta, ideoiminen ja
tuumailu parantavat lapsen ongelmanratkaisukykyä, mielikuvitusta sekä myönteisiä
vuorovaikutustaitoja. Kiinnostuksen kohteet oppimisen sisältönä saavat aikaan
oppimisen ja onnistumisen iloa sekä syvällisempää oppimista, kuin oman
kokemuspiirin ulkopuolelta irrallaan olevan tiedon opettelu. Lapsilähtöisyys ja
mielenkiinnon kohteiden kautta oppiminen nähdään vielä helposti
yksiulotteisesti: lasta houkutellaan oppimaan näin, koska hän on vielä liian
pieni omaksumaan asioita itsensä ulkopuolelta. Tätä saatetaan pitää jopa
karhunpalveluksena, jonka kautta lapsi oppii vain toteuttamaan haluamiaan
asioita. Varhaiskasvatuksessa tulisi keskustella enemmän siitä, ettei lapsen
näkökulmien ja mielenkiinnon kohteiden huomioimisella ole individualismiin
tähtäävää itseisarvoa. Kiinnostuessaan ja innostuessaan ja saadessaan tähän
vastakaikua, lapsi saa kokemuksen tekemisen ja vaikuttamisen merkityksestä.
Samalla se vahvistaa lapsen käsitystä itsestään aktiivisena toimijana, jolla on
suuri merkitys tulevaisuuden demokraattisen, tasavertaisen yhteiskunnan
näkökulmasta. Lapsilähtöisyyden tärkein arvo on siinä, mitä lapsen kuulluksi
tuleminen yksilössä itsessään herättää.
Syksy saapuu ja palataan tiimeihin. Mihin käytetään tänä
syksynä suunnitteluaikaa? Voisiko kokeilla jotain uutta? Aloitammeko
suunnittelun sienistä vai lähdemmekö pohtimaan ensin perusasioita? Miten
ihmiset tulevat ryhmässä kuulluksi ja kohdelluksi ja miten arjen rakenteet
tukevat tätä? Miten uusi lapsiryhmä hitsautuu yhteen ja mitä lapset haluavat
oppia. Arjen järjestelyt raivaavat tilaa
myös portfoliotyöskentelylle ja arjen ilojen dokumentoimiselle. Työskentelyn
alkaessa kannattaa luoda katse ainakin hetkeksi rakenteisiin ja pohtia, onko
työskentely ryhmässämme mahdollista vai luoko se tällaisenaan lisää kiirettä,
päälle liimattuja pakollisia tehtäviä ja yksintyöskentelyä. Tarvitseeko
kaikkien tehdä aina samaa? Mitä aikuisten tulee oppia toisiltaan ja itsestään? Pysähdymmehän
tarpeeksi usein päivittämään tavoitteita ja ihastelemaan opittuja asioita?
Lämpöä ja iloa syksyyn <3
Kirsi-Marja Heikkinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti