Kuuluuko lapsi? Kuuntelen...
Diggaa mun digimatkaa osallistui 6.10
Varhaiskasvatusmessuille omalla osastolla, jossa oli kirja-arvonta.
Osallistuakseen piti vastata omin sanoin yhteen kysymykseen: ”Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun?” Ennen
kuin jatkat lukemista niin mieti hetki, mitä sinä vastaisit juuri tässä ja nyt?
Kasvatusguru Jari Sinkkosen vastaus on: 1. Äidin ja isän 2.
Hyvät tavat 3. Suvun ja juuret 4. Tunteen, että on varauksetta rakastettu ilman
suorituksia. Sinkkosen vastaus on tarkoitettu etupäässä lasten vanhemmille.
Messuilla joku kysyi, että vastaanko vanhempana vai ammattilaisena. Vastaisitko
sinä eri tavalla vanhempana tai ammattilaisena?
Me saimme 120 vastausta erilaisilta varhaiskasvatuksen
ammattilaisilta ja –opiskelijoilta. Heistä moni on myös äiti tai isä. Laajaan
ja monitulkintaiseen kysymykseen tuli yllättävän yksimielisiä vastauksia.
Eniten kannatusta sai rakkaus.
Samalla tavalla rajat ja rakkautta vastasi 16 messuvierasta ja sen lisäksi
rakkauteen viittaavia ajatuksia oli 29 vierailijalla, esim. lempeyttä, lämpöä,
syliä, pusuja, huolenpitoa, kosketusta, välittämistä, hellyyttä, hoivaa ja läheisyyttä. 27
Messuvierasta piti aikuisen
läsnäoloa tai sensitiivistä kasvatusotetta tärkeimpänä asiana. Kummassakin
näistä edellä mainituissa vastauksissa oli usein mainittu myös turvallisuus, joka mainittiin ainoana
asiana 18 vastauksessa. Olimme siis samoilla linjoilla Sinkkosen kanssa, että
tarvitaan aikuisia ja rakkautta. Rajoilla voidaan varmaan tarkoittaa myös hyviä
tapoja. Sukua tai juuria ei maininnut kukaan, vaikka mm. kasvunkansiot ja
Aikamatkalla-hanke on tuonut tätä näkökulmaa myös ammattimaiseen
varhaiskasvatukseen.
Hyvinvoiva lapsi on ollut aina suomalaisen
varhaiskasvatuksen kantava ajatus. Riittääkö lapsen hyvinvointiin vielä tänään päiväkodissa
lämmin kasvattaja, joka tarjoaa hyvää perushoitoa? Kahden vastaajan mielestä
lapsi tarvitsee ensisijaisesti ruokaa, mikä on kyllä ehdottomasti totta.
Toivottavasti heillä on kuitenkin muitakin työtä ohjaavia ajatuksia
suomalaisessa päiväkodissa. Turvallisuus on oleellinen hyvinvoinnin elementti,
joka voidaan kuitenkin ymmärtää monella tavalla. Mitä sinun mielestäsi
tarkoittaa turvallisuus ja hyvinvointi varhaiskasvatuksessa?
Diggaa mun digimatkaa-hankkeessa luodaan turvallisuuden tunnetta ja hyvinvointia antamalla
lapsille erilaisia mahdollisuuksia näkyä, kuulua ja vaikuttaa omassa yhteisössä
ja sen ulkopuolella. Meidän toivomiamme hyvän kasvun elementtejä oli
messuvastauksissa vielä yllättävän vähän! Osallisuus 1kpl, leikki 1kpl, oppiminen
1kpl, seikkailu 1 kpl, mahdollistava oppimisympäristö 4 kpl, vertaisryhmä 1kpl,
hyväksyntää/kunnioitusta 3 kpl, vuorovaikutusta 2 kpl, iloa ja onnistumisia 2
kpl, aikaa 1 kpl. Kuulluksi tuleminen ja positiivinen palaute saivat sentään
yhteensä 7 ääntä.
Perinteisistä oman lapsuuden arvoista ponnistava toimintakulttuuri
näkyy päiväkodeissa rutiinien arvostamisena, mikä tarkoittaa sitä, että
toimitaan aikataulujen mukaisesti muuttumattomissa tiloissa ja
kyseenalaistamatta toimintoja. Lasten odotetaan toimivan aikuisten tekemän
suunnitelman ja sen vaiheiden mukaan. Päivän vaiheet raportoidaan vanhemmille
perushoitoon painottaen eli kerrotaan lähinnä syömisestä, nukkumisesta ja
ulkoilemisesta. Lapsi nähdään passiivisena hoidon vastaanottajana. Arjesta tulee kiireistä suorittamista.
Varhaiskasvattajien tulisikin pohtia, mitä kaikkea lapsen
kuuleminen tarkoittaa päiväkodin käytännöissä. Miten teillä toimitaan,
joustaako päiväjärjestys tilanteen mukaan ja mistä vanhempien kanssa
kommunikoidaan? Miten lapsen kanssa kommunikoidaan, puhutaanko arvostavasti ja
voimauttavasti?
Lapsen vastuullistaminen päiväkodin perushoitotilanteissa/Hanna Pyöriän Pro gradu-tutkielma/2011
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/27249
Lapsen vastuullistaminen päiväkodin perushoitotilanteissa/Hanna Pyöriän Pro gradu-tutkielma/2011
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/27249
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti